Inzet slimme werkbril nog weg te gaan in Benelux

Breda, 23 mei 2018 – Benelux-bedrijven maken nauwelijks gebruik van de slimme werkbril waarmee heftruckchauffeurs, zorgverleners of machinewerkers hun handen vrij hebben en tegelijkertijd informatie op het vizier hebben. Dat blijkt uit Toshiba-onderzoek naar het gebruik van zogeheten smart glasses in zakelijk Europa. 73% van de IT-beslissers in de Benelux is bekend met de oplossing maar meldt dat het gebruik van de slimme werkbril nog in de onderzoeksfase zit. Verdere ontwikkeling van Augmented Reality, beschikbaarheid van het snelle 5G netwerk en druk op meer arbeidsproductiviteit vergroten de kans op inzet van smart glasses in een zakelijke omgeving volgens dit Toshiba-onderzoek onder meer dan 1000 IT-beslissers in Europa waaronder zo’n 200 in de Benelux.

Waar de virtuele bril in de consumentenmarkt al enige tijd populair is, worden smart glasses nog nauwelijks gebruikt op de werkvloer. Zo blijkt uit het Toshiba-onderzoek. 52% van de IT-beslissers geeft aan dat dataverwerking de grootste zorg wordt bij de inzet van de slimme werkbril. Tegelijkertijd is 38% van de respondenten ervan overtuigd, dat dit compleet nieuwe apparaat binnen drie jaar volop ingezet gaat worden op de werkvloer. Zeker waar mensen hun handen vrij moeten houden voor bijvoorbeeld hulp aan bed, een machine of een heftruck, leert dit onderzoek.

51% van de IT-beleidsmakers is van mening dat handenvrij werken en het vergroten van arbeidsproductiviteit de belangrijkste katalysatoren worden voor de afname van slimme werkbrillen. Behoefte aan meer mobiliteit is voor 47% van de respondenten doorslaggevend voor het gebruik van smart glasses.

“Meer dan 70% van eerstelijnsmedewerkers op de werkvloer is nog altijd niet uitgerust met digitale apparatuur. Werknemers kunnen het werk makkelijker en leuker maken als ze tijdens hun acties via het beeldscherm op hun neus allerlei informatie over machine-instructies of realtime klantgegevens op het vizier krijgen. Toshiba heeft begin dit jaar de dynaEdge mini pc met Assisted Reality Viewer gelanceerd. Het eerste apparaat zo klein als een smartphone, dat eenvoudig aan je broekriem vastgemaakt kan worden met Windows 10 functionaliteit. De slimme werkbril op je neus biedt allerlei mogelijkheden voor ontvangst en verwerking van realtime informatie en samenwerking met collega’s. Bijvoorbeeld met Skype for Business op het scherm. Het is bovendien de eerste edge computing oplossing die dankzij Microsoft Windows 10 eenvoudig geϊntegreerd kan worden in de bestaande IT-infrastructuur van een organisatie,” vertelt Ronald Ravel, Country Manager van Toshiba in de Benelux.

Over het onderzoek
Dit Europese onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Walnut Unlimited in opdracht van Toshiba onder meer dan 1000 IT-beslissers van (groot)zakelijke organisaties met minimaal 1000 medewerkers. De respondenten zijn afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje, België en Nederland. Bijna 200 Nederlandse IT-beslissers uit de sectoren transport & logistiek, overheid, IT, industrie, retail en hightech hebben deelgenomen. Dit Toshiba-onderzoek heeft plaatsgevonden begin maart 2018.

Meer informatie is beschikbaar op https://www.toshiba.nl/secure/generic/toshibytes-researchreport1-maximising-mobility/.

Benelux Research

Toshiba Corporation draagt al meer dan 140 jaar bij aan onze duurzame toekomst dankzij de ontwikkeling en inzet van innovatieve technologie. Onze zakelijke activiteiten zijn gericht op de vitale infrastructuur van onze moderne samenleving. Gebaseerd op de normen en waarden van de Toshiba Group; ‘Committed to People, Committed to the Future’. Toshiba zet zich wereldwijd in voor een beter leven voor nieuwe generaties. Meer informatie over Toshiba is beschikbaar op www.toshiba.nl.

Het laatste nieuws, persberichten, beeldmateriaal en mediacontacten is beschikbaar op http://www.toshiba.nl/press.

Jolanda Peek
jolanda@communicationforce.com