* HIDDEN_ACCESSIBILITY_TITLE *

Intel Core

Slimme werkbrillen: welke sectoren lopen voorop?

De zakelijke markt voor zogeheten smart glasses is niet langer een vreemd of futuristisch idee. Inzet van de slimme werkbril is inmiddels heel reëel en tastbaar voor veel bedrijven. Uit een onderzoek onder 1036 IT-beslissers in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Nederland en België blijkt dat 82 procent van de bedrijven verwacht binnen drie jaar een beroep te doen op de slimme werkbril. Wat is de aanleiding voor dat gebruik? Welke bedrijfstakken lopen voorop? En wat zijn de belangrijkste voordelen?


Drijvende krachten

Aanleiding voor de inzet van de slimme werkbril is in heel Europa erg verschillend. Ons onderzoek toont aan dat de komst van 5G de grootste drijvende kracht is (40 procent), gevolgd door verbeteringen in AR (37 procent) en de behoefte aan meer arbeidsproductiviteit (35 procent). Hoewel het niet in de top-3 staat, is de komst van meer smart glasses-oplossingen met Windows 10 (28 procent) een opmerkelijke factor die de interesse van bedrijven in Europa wekt.


Toonaangevende sectoren

Engineering loopt voorop bij de adoptie van de slimme werkbril. In deze branche maakt 25 procent van de bedrijven al gebruik van de slimme werkbril op de werkvloer. Nog eens 47 procent is dat van plan de komende 12 maanden. De publieke sector kijkt de kat uit de boom: niet meer dan 28 procent voorziet inzet van de slimme werkbril in het komende jaar en slechts 25 procent binnen twee jaar. Spanje loopt voorop in Europa. 26 procent van de bedrijven heeft hier al smart glasses ingezet. Frankrijk (22 procent) en Duitsland (21 procent) maken ook deel uit van de top 3. Het Verenigd Koninkrijk (18 procent) en de Benelux (15 procent) zijn ook voorzichter. Tegelijkertijd verwacht 38 procent van de respondenten in het Verenigd Koninkrijk de slimme werkbril in de komende 12 maanden te gaan gebruiken.


Belangrijkste voordelen

Smart glasses zijn ontwikkeld om de efficiëntie van bedrijven naar een hoger niveau te tillen. Uit ons onderzoek komt naar voren dat 59 procent van de werknemers in de productiebranche de hands-free functionaliteit als mogelijk voordeel aanmerkt, vergeleken met slechts 42 procent in de transport- en logistieke sector. Productiebedrijven leggen de nadruk op de behoefte aan een efficiënter (44 procent) en productiever (43 procent) personeelsbestand, terwijl er in de engineering-branche meer waarde wordt gehecht aan de uitbreiding van mogelijkheden op de werkvloer (55 procent). Betere informatievergaring en dataverwerking (40 procent) is ook een veelvuldig genoemd voordeel van smart glasses.

Als u meer wilt weten over de IT-prioriteiten en -uitdagingen voor het komende jaar, lees dan ons onderzoeksrapport: Op en top mobiliteit. Wegwijs in het toekomstige IT-landschap.


Twitter LinkedIn Email Print

Lees meer over laptops, 2-in-1's en andere Toshiba-oplossingen met Intel® Core™ processors

Terug naar de Toshibytes homepage ►

Intel, het logo van Intel, Intel Inside, Intel Core en Core Inside zijn handelsmerken van Intel Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen